• Één plek voor al je kantooroplossingen
  • Persoonlijk advies in 39 vestigingen
  • Installatieservice
  • Vandaag besteld, morgen in huis
  • Gratis verzending vanaf 59,99
❮ Ga terug

21 april 2020 Almere, 16:37 Laatste update: 16:09

Je kantoor- én thuiswerkplek voorbereiden op de anderhalve meter economie

Uiteindelijk gaan we met z’n allen weer naar ons vertrouwde kantoor. Maar, in hoeverre is het ‘allen’ en een ‘vertrouwd’ kantoor? Dat is natuurlijk tegenwoordig de grote vraag. Want die anderhalve meter afstand gaat voorlopig de standaard zijn. Ook op kantoor, dus jouw werkomgeving, is drastisch toe aan verandering. We zullen te maken krijgen met een andere indeling van de werkvloer, misschien een ander soort kantoormeubel dan je gewend bent en natuurlijk zal de afstand tussen jou en je collega’s vergroot worden. Door die grotere afstand zal dat helaas ook betekenen dat we niet meer met z’n ‘allen’ tegelijkertijd naar kantoor kunnen komen. Want in de meeste kantoorruimtes gaat dat simpelweg niet passen. Daarom is het van belang dat de thuiswerkplek ook in orde is. Het maakt niet uit waar je aan de slag gaat, als dat maar verantwoord en hygiënisch is. En het klinkt misschien ingewikkeld, maar dat valt reuze mee. Wij geven je graag wat advies waarmee je direct aan de slag kunt.

1. Zorg voor genoeg zeep en reinig ook je werkplek regelmatig
Het is misschien een beetje een open deur, maar toch kunnen we het niet vaak genoeg zeggen. En of je nu op kantoor werkt of thuis: was met regelmaat je handen. De werkplek vraagt daar wellicht enige voorbereiding voor. Doe een rondje langs de wasbakken om te controleren of er overal een zeeppompje staat en de nodige papieren handdoekjes zijn. Bij vaker wassen betekent het natuurlijk automatisch ook vaker zeep en handdoekjes aanvullen.

Ook zullen de werkplekken vaker en beter schoongemaakt moeten worden. Ook voor deze schoonmaakproducten ben je bij Office Centre aan het juiste adres. Haal een aantal keer per dag een reinigingsdoekje langs je toetsenbord, muis en eventueel (touch)scherm, zeker aan het einde van de dag. Het is goed denkbaar dat een werkplek straks gedeeld gaat worden, dus een eigen toetsenbord of muis is aan te raden.

2. Schuif bureaus verder uit elkaar en/of zet er een scheidingswand tussen
Meet de ruimte tussen de bureaus. Is de afstand anderhalve meter? Heel goed! Maar je zit wel binnen met elkaar… En dat betekent mindere doorstroming en verversing van lucht. Dus, indien mogelijk, schuif de bureaus nog iets verder uit elkaar. Gebruik de vrijgekomen ruimte om bijvoorbeeld een verrijdbaar ladeblok te plaatsen. Of schuif akoestische panelen tussen de bureaus voor extra rust en bescherming.

3. Geen schuifruimte? Ga voor plexiglas panelen
Vinden jullie akoestische panelen nogal ongezellig of is er geen ruimte om de bureaus verder uit elkaar te plaatsen? Dan is er ook de optie om voor plexiglas panelen te gaan. Hiermee kun je jouw collega’s nog zien maar werken jullie ook veilig en bespaar je tevens, soms kostbare, ruimte. De plexiglas panelen zijn multi-inzetbaar op elk type bureau, zowel in het midden als aan de zijkanten. Zo creëer je binnen no-time geschikte werkplekken!

4. Blijf in beweging met een zit-sta bureau

Wellicht ook een open deur: maar blijf fit! Ook als je de hele dag thuiswerkt of achter je bureau op kantoor zit. Dat laatste woord is dan ook meteen waar het om gaat, zitten. Het is  merkbaar dat veel meer mensen dan voorheen tijdens de lunchpauze een stukje gaan wandelen in de frisse lucht. Heel verstandig natuurlijk! Ook binnen wordt het bewegen steeds belangrijker, fit blijven is de nieuwe norm. Het advies is dan ook om elk half uur dat je zit, minimaal twee minuten te gaan staan. Een zit-sta bureau is hierin een grote uitkomst!

Dit is een bureau dat in hoogte verstelbaar is zodat je ook staand kunt werken. Veel zijn er elektrisch, dan is het helemaal eenvoudig om zitten en staan af te wisselen. In de Arbowet staat niet voor niks dat die afwisseling mogelijk moet zijn. ‘De werkplek moet zo ingericht zijn dat de werknemer de vrije keuze heeft om het werk staand of zittend uit te voeren (…) zorg ervoor dat het meubilair op de werkplek werken in diverse houdingen mogelijk maakt (…)’.  Misschien zien we in de toekomst hierin wel een aanpassing naar de anderhalve-meter-economie. Wie weet, maar zitten afwisselen met staan zal voorlopig het advies blijven.

5. Flexibele én ergonomische thuiswerkplek

De lijstjes om beter thuis te werken zijn bijna niet meer aan te slepen. De tips op de lijstjes variëren van ‘kleed jezelf aan’ tot ‘hanteer een planning’ zijn natuurlijk allemaal van belang, en voor de een werken ze beter dan voor de ander. Maar; als wij van Office Centre naar thuiswerken kijken, kijken we toch echt eerst naar de werkhouding. En daar zit thuis nu vaak de uitdaging. Indien de ruimte aanwezig is om een werkplek in te richten, dan is een bureaustoel met voldoende instelmogelijkheden geen overbodige luxe.

Maar vaak hoor je dat een eigen, goed ingerichte, werkplek niet mogelijk is. Dan kun je slim gebruikmaken van andere oplossingen. Er bestaan verplaatsbare, ergonomische thuiswerkstations. Die plaats je op iedere tafel en kun je heel simpel weer ergens anders neerzetten als de tafel weer nodig is. Ze zijn ook nog eens eenvoudig in hoogte verstelbaar, dus je kunt ook staand werken!

Feedback